In Letland bouwen twee dertigers een drone die sporters volgt tijdens hun activiteiten. Ze haalden meer dan 1,3 miljoen dollar op via Kickstarter en verwachten zo’n 100 duizend stuks per jaar te verkopen.

Bedrijf: Helico Aerospace
Product: AirDog, een drone die je automatisch volgt en filmt terwijl je fietst, surft of snowboardt.
Wie? Edgars Rozentals (34) en Agris Kipurs (31), oprichters van Helico Aerospace
Waar? Riga, de hoofdstad van Letland

Drones, onbemande vliegend objecten, hebben een slechte reputatie. Vooral als het gaat om anonieme moordmachines die door militairen worden ingezet om in het geniep bombardementen uit te voeren, terwijl hun piloten duizenden kilometers verderop zitten.

Maar er zijn ook coole drones. Het Lets-Amerikaanse bedrijf Helico Aerospace zit middenin de ontwikkeling van een volautomatische volgdrone voor sporters, genaamd AirDog.

AirDog volgt de gebruiker met behulp van software die bewegingen voorspelt. Een GoPro-camera in een gestabiliseerde houder filmt alles wat de sporter doet. Handig om trainingen te analyseren, maar natuurlijk ook om grootse stunts vast te leggen.

Oprichters van Helico, Edgars Rozentals (34) en Agris Kipurs (31), kregen het idee een jaar geleden aangereikt van een vriend. Die zocht een robot die hem kon filmen als hij wilde surfen of snowboarden. Helico ontwikkelde op dat moment drones voor andere bedrijven. De consumentenmarkt was onbekend terrein.

Niettemin voelden kitesurfer Rozentals en wielrenner Kipurs zich meteen aangetrokken tot het idee. Binnen drie maanden ontwikkelde Helico een zogenoemde 'tracker' waarmee een drone een smartphone herkent en kan volgen. Sindsdien is het heel snel gegaan. In november moeten de eerste AirDogs bij hun baasje arriveren.

Bekijk hieronder een demonstratievideo van AirDog, waarin de drone Kipurs volgt op zijn racefiets.

 

Operationeel directeur Kipurs vertelt in het hippe hoofdkwartier in Riga over de razendsnelle groei in het afgelopen jaar. Zijn compagnon Rozentals is in Mexico om AirDog de nodige vlieguren te bezorgen.

Wat was jullie Eureka-moment?
Kipurs: "Toen we die eerste tracker hadden gemaakt in slechts drie maanden werden we enthousiast. Maar toen we ons realiseerden hoe reusachtig de markt is die we kunnen bedienen, werden we nog veel geestdriftiger. Het hele bedrijf werkt nu alleen aan AirDog. We willen zo snel mogelijk profiteren van die grote markt."

Hebben jullie veel zelf moeten uitvinden?
"We zijn aan het pionieren, ja. Het concept is op zich niet nieuw en er zijn ook zeker eerder pogingen gedaan om een volgdrone te bouwen. Maar het staat of valt allemaal met precisie, en daarin zijn wij verder dan anderen ooit waren. Je kunt dat heel technisch benaderen, maar ik kijk persoonlijk als eindgebruiker naar AirDog. Dus ik wil zoveel mogelijk bruikbaar beeldmateriaal hebben. In het begin zaten we op 20 procent. Nu gaan we bijna over de 90 procent heen. Ook dat is allemaal eigen werk."

Hoe financieren jullie de ontwikkeling van AirDog?
"Vorig jaar stopten we er eerst vooral eigen geld in. Maar omdat je in dit deel van de wereld niet zoveel gulle investeerders hebt, hadden we al snel door dat we Kickstarter - een internationale crowdfunding-website - moesten gebruiken om dit van de grond te krijgen. Als het niet onze enige kans was, dan wel de belangrijkste. Dus hebben we heel veel tijd in de marketingcampagne gestoken - want dat is toch vooral wat Kickstarter is: goede marketing. We hebben ook veel gesprekken gevoerd met ervaren Kickstarters, van projecten die goed of juist fout afliepen."

Agris Kipurs in het lab van Helico Aerospace in Riga. Foto Koen Verhelst

Agris Kipurs in het lab van Helico Aerospace in Riga. Foto Koen Verhelst

De inzet voor de Kickstarter-campagne was twee ton. Maar aan het eind stond de teller ruim boven de 1,3 miljoen dollar. Het softwareteam werd onmiddellijk met drie man uitgebreid. Momenteel werken er in Riga zestien mensen aan AirDog. Tijdens het interview kwam er nota bene een nieuwe programmeur kennismaken met zijn toekomstige baas.

Hoeveel AirDogs gaan jullie verkopen?
"Als ik je vertel hoeveel ik verwacht, dan verklaar je me voor gek! Maar eerlijk gezegd is het best een uitdaging om een schatting te maken. Wat ik als leidraad gebruik zijn de verkoopcijfers van GoPro. Die verkochten vorig jaar 4 miljoen units. Vraag is dan: is 10 procent of 20 procent van hun klanten geïnteresseerd in AirDog? Al met al schat ik voorzichtig dat we 100.000 stuks per jaar kunnen verkopen."

Hoe houd je die klanten na hun aankoop geïnteresseerd?
"Ook wat dat betreft kijk ik naar GoPro. Die hebben heel snel een sterke en indrukwekkend community opgebouwd waar video’s gedeeld worden. Dat willen wij ook. Gelukkig zien we dat gebeuren: op Facebook bestaan al groepen van toekomstige AirDog-gebruikers. En dat terwijl de eerste nog verzonden moet worden."

De Kickstarter-pledgers kunnen hun volgdrone in november verwachten. Op airdog.com is de drone momenteel te bestellen voor 1.300 dollar, omgerekend zo'n 1000 euro. In het eerste kwartaal van 2015 moet AirDog ook in de winkelstraat te vinden zijn. Dan ligt de prijs op zeker 1.500 dollar (1.160 euro).

Lees ook

Deze fiets kun je niet stelen

Deze windmolen is superefficiënt, relatief goedkoop en veilig voor vogels

't Gat in de markt: de snelste elektrische fiets ter wereld

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl